Vyhľadávanie
Rubriky
Články publikované v tlači
Aktuálne príspevky
 
 Najčítanejšie:
 
Prihlásenie
  login:   
  heslo:  
   

Peter KELE - autor stránky Účelom tejto stránky je predstaviť verejnosti horolezca, cestovateľa a bádateľa Františka Kele-ho, ktorý celý svoj život zasvetil poznávaniu a výskumu našej planéty, pričom zviditelňoval náš štát a národ na všetkých kontinentoch. Z týchto ciest napísal množstvo kníh a nafotil množstvo obrázkov, ktoré Vám tu zároveň chcem ukázať.

Štart - Bradlo a cieľ- Kriváň
Z Bradla na Kriváň
   Na poctu Milana R. Štefánika a slovenských Karpát, - tak sme chápali náš pochod od Mohyly na Bradle na Kriváň. V našom snažení bolo však aj kúsok osobnej sebarealizácie, naplnenie snov o dlhých pochodoch, túžba po dobrodružstve a túžba o splynutí s prírodou. Najmä tomuto poslednému aspektu poskytuje príroda rodnej zeme kvalitatívne hlbší rozmer, ako som zažil kdekoľvek inde vo svete.
FOTOGALÉRIA
   Okrem toho si myslím, že v rámci podujatí Roka Milana Rastislava Štefánika má miesto nie len vzlet ducha, ale aj pot a znoj fyzickej námahy. Aj Štefánik vedel svoje o týchto dimenziách ľudského lopotenia.
Ďalším aspektom podujatia bola snaha o vyváženie slovenských cestovateľských aktivít.(teda aj mojich...), keď často zabúdame na rodné vrchy, kotliny a nížiny a ženieme sa na Orinoco, na Atacamu, do Himalájí či na tibetské pláne. Aj preto som si podujatie v mojich denníkoch zaznamenal ako "Slovakia (Karpaty) vertikal".
Niekoľko technických poznámok a postrehov (niektoré sú azda až príliš subjektívne).
Batoh: Za limitujúci faktor úspešného absolvovania akéhokoľvek diaľkového pochodu považujem počasie a váhu batohu.
Počasie nám veľmi neprialo. Prvé tri dni boli úmorné slnečné dni a horúčavy (cez 30°C). Rýchla zmena počasia priniesla víchor a dážď. Na Kľaku a na hrebeni smerom na Skalky nás nárazový vietor zrážal na kolená. Ďalšie dva - tri dni boli na pochod ako stvorené. Polooblačné počasie a nadmorská výška ( Malá Fatra, Západné Tatry) nám dopriali do sýtosti vychutnať velebnosť Západných Karpát. Predposlednú noc sme sa opäť ocitli v daždi a na Kriváni padali krúpy so snehom.
Horšie to bolo s "mojim" batohom. Zámerne hovorím o mojom, cca 17 kg batohu, pretože bol ťažší. "Paľov batoh" sa niesol na odolnejších ramenách. Môj prázdny batoh vážil 2,7 kg (príliš ťažký!), spací vak 1 kg, goretexový obal na spacák 0,6 kg, fotoaparát Canon a príslušenstvo 1 kg, rezervné oblečenie, botasky, vetrovka, mobil, nabíjačka, mapy, varič a plynová bomba (všetko asi 6 kg), jedlo vždy zhruba na 2 dni (2 kg), do 2 l vody..... Váha batohu sa vždy točila okolo tej "sedemnástky".
Pri diaľkových pochodoch v minulosti som mal batoh ešte ťažší (spôsobila to najmä výstroj a výzbroj spred 20 - 30 rokov). Pri zimnom sólo prechode od sútoku Moravy a Dunaja cez Ďumbier, Gerlachovský štít na Kurovské sedlo môj batoh vážil okolo 35 - 37 kg (mal som stan, ťažší spací vak, ....). V úsekoch, kde som musel prenášať lyže, batoh vážil okolo 40 kg.
Trasa: Pochod som mal rozplánovaný na 10 dní (plus 2 dni rezerva). Uskutočnili sme ho za 11 dní. Pri plánovaní trasy a etáp som premýšľal, ako za "starých" čias ... Musím však priznať, že môj duch a vôľa bola počas pochodu rýchlejšia, ako moje nohy...
Celková dĺžka trasy predstavuje necelých 300 kilometrov. Teraz viem, že optimálnejší by bolo prechodu z Bradla na Kriváň venovať 14 dní.
Prechod z Bradla ku Kriváňu ponúka viacero možností. Naša trasa viedla cez Veľkú Javorinu, Lopeník na Mikulčin vrch. Ďalej sme sa presunuli k Trenčínu a do Strážovských vrchov. V ceste nám stál jedinečný Vápeč, aby sme sa vrchmi predrali až do Fačkovského sedla. Hrebeň Veľkej Fatry na Medziholie sme absolvovali s uspokojením, takmer v eufórii...
Nesedela nám chôdza cez mestá - tam sme sa utiekali o pomoc techniky. Cez Myjavu nám s batohmi pomohol Miro Papánek. V Trenčíne (zo Zlatoviec do Kubry nás previezol priateľ), v Dolnom Kubíne priatelia zlyhali, použili sme autobus.
Z Malatinej sme prešli na Huty a na horáreň pod Bielou skalou... Odmenou za všakovaké lopotenie nám však bol Sivý vrch a hrebeň Západných Tatier po Plačlivô. Zišli sme do Žiarskeho sedla a Jamnickou dolinou na úpätie hôr, ďalej na Podbanské a na Kriváň.
Po celý čas mi bol výborným partnerom Pavol Kassay. V závere nám pomáhali Ivan Fajnor a Miro Papánek, ktorí s nami vystúpili na Kriváň (... v tej fáze sme s Paľom boli unavení a vlastne už sme išli "my s nimi..."). Najväčším problémom výstupu na Kriváň bolo prekonávanie polomov. S tým som pri projektovaní trasy a časového rozvrhu tiež nepočítal.
Značkovanie: Stalo sa, že sme mali problém s hľadaním turistických značiek. Napríklad z Trenčína (Kubra) do Trenčianských Teplíc sa nám "podarilo" zísť z chodníka dva razy.
Ocenili sme precízne značkovanie na moravskej strane Bielych Karpát. Na problematických miestach značky doplnili informačnými tabuľami: "Choďte krížom cez lúku, okolo stĺpa vysokého napätia...".
Od Podhradského na chatu pod Suchým vedú dva chodníky - červenoznačeny, ktorý ide od zrúcanín hradu po chrbte a pohodlnejší, modrozančený . Pred rokmi som ním vystupoval (na jednom z prechodov z Devína na Gerlachovský štít a k otcovi na Zbojnícku chatu) - a preklínali sme popadané stromy... Chodník zostal neupravený dodnes. Na začiatku chodníka by sa hodila tabuľka - "Vhodný len na výstup naľahko... S batohmi choďte po červenej...".
O službách a atmosfére: Na niektorých miestach sme boli sklamaní so službami ... Napríklad problém bolo získať možnosť osprchovať sa (pravdaže za ponúkaný poplatok - napr. vo Fačkovskom sedle), nie všade sme sa vo vrchoch cítil ako medzi vrchármi... (na chate pod Suchým), boli sme sklamaní, že niekde nám nedali "ani najesť"(napr. v hoteli Kriváň na Podbanskom), sklamaní sme boli na niektorých miestach so slabou informovanosťou o turistických značkách a info tabuliach v obci (hovorím o miestnych obyvateľoch o mladých ľuďoch! - napríklad v Čičmanoch, ale aj inde). Dotklo sa nás, že personál predajne Orange v Dolnom Kubíne (v centre na námestí) nám nebol ochotný pomôcť a nabiť mobil (priateľ Paľo nemal nabíjačku). Dôvod - príďte až otvoríme obchod. Nepomohli ani prosby a zdôvodnenie našej netrpezlivosti - strata hodiny na takomto pochode je nepríjemná. Nezabral ani Štefánik... Navyše obaja sme klienti Orange... Ja som nabíjačku mal a trafikant na dolnom konci námestia mi rád pomohol.
S odstupom času viem, že som sa v príprave, ale aj počas pochodu dopustil niekoľkých chýb (najmä rozloženie trasy len do 12 dní a váha batohu). Chyby však vyvážila jedna prednosť - že sme sa na pochod z Bradla na Kriváň "vôbec" vydali... A prípadní naši nasledovníci sa našich chýb môžu vyvarovať.
František Kele

Publikované:  14.10.2006 v rubrike   Články publikované v tlači.
Diskusia: jeden príspevok
Autor:  Peter Kele  - webmaster
Náhľad článku pre tlač

 
pravy
Stránka Pavla Barábša
Od Kriváňa
František KELE - horolezec, cestovate a spisovateľ
po Everest
Pridajte svoj link
Zoznam linkov
Prezerať
Vyhľadávať
Pridať kategóriu
Pridať odkaz
Aktualizované: 15.01.2016     Napíš e-mail:  autorovi stránky